- Zwinne wytwarzanie -

To system zwinnego zarządzania projektami. Zarządzanie zgodnie z założeniami Agile polega na cyklicznym wykonywaniu konkretnych etapów, które składają się na poszczególne cykle. Polega na unikaniu opóźnień, dostarczaniu na rynek wartości biznesowej, której naprawdę potrzebujesz, tak szybko, jak to możliwe, a to oznacza wysoki poziom jakości/

- Product backlog -

Backlog produktu to lista nowych funkcji, zmian w istniejących funkcjach, poprawek błędów, zmian w infrastrukturze lub innych działań, które zespół może wykonać, aby osiągnąć określony wynik.

Rejestr produktu jest jedynym wiarygodnym źródłem rzeczy, nad którymi pracuje zespół. Oznacza to, że nie zostanie zrobione nic, co nie znajduje się w rejestrze produktu. I odwrotnie, obecność pozycji rejestru produktu w rejestrze produktu nie gwarantuje, że zostanie ona dostarczona. Reprezentuje opcję, jaką ma zespół w zakresie osiągnięcia określonego wyniku, a nie zobowiązanie.

- BI -

Jednym z najważniejszych terminów IT jest business intelligence, która odnosi się do szeregu oprogramowania i narzędzi, których firmy mogą używać do analizy surowych danych. Obejmuje eksplorację danych, analizę i raportowanie.

- Pojemność interacji -

Jest to pojemność iteracji. Ilość pracy jaką zespół może zaplanować mierzona według przyjętej wcześniej jednostki używanej w poprzednich sprintach.

- Sprint Goal -

Cel sprintu to pożądany rezultat, który zespół Scrumowy chce osiągnąć podczas sprintu. W większości przypadków rezultatem końcowym jest działający model oprogramowania, który można pokazać interesariuszom.

- Daily standup -

Codzienne spotkania zespołu, organizowane w tym samym czasie i w tym samym miejscu. Zespół omawia prace na następne 24 godziny, planuje jak konkretnie zamierza osiągnąć Cel sprintu i stworzyć oczekiwany przyrost. Czas trwania takiego spotkani to 15 minut.

- DR -

Disaster recovery czyli odtwarzanie awaryjne, to zbiór procedur i polityk pozwalający na wznowienie lub utrzymanie infrastruktury IT po awarii. 

- DRaaS -

To usługa polegająca na powierzeniu zarządzania planem odtwarzania awaryjnego zewnętrznemu dostawcy. Tworzenie własnego ośrodka zapasowego i osobnego zespołu specjalistów zajmujących się wyłącznie przywracaniem systemów może być nieopłacalne. Z kolei przekazanie tego zadania obecnemu zespołowi IT jest często zbyt obciążające.

- DRP -

Celem planu odtwarzania awaryjnego (Disaster Recovery Plan) jest jak najszybsze uruchomienie infrastruktury, aby utrzymać jakość usług i zminimalizować negatywny wpływ na działania operacyjne. Plan określa przede wszystkim strategię działania, niezbędne technologie i osoby odpowiedzialne za wykonanie planu. 

- Iteration, Sprint -

Jest to okres czasu, w którym zespół Agile musi stworzyć działające oprogramowanie. W przypadku zespołów Kanban i Scrum iteracja trwa zazwyczaj około 2-4 tygodni.

- Acceptance Criteria -

Kryteria akceptacji to zestaw warunków, które oprogramowanie musi spełnić, aby zostało zaakceptowane przez klienta lub interesariusza.

- Sprint planning -

Na początku każdego sprintu odbywa się spotkanie poświęcone planowaniu sprintu, podczas którego właściciel produktu przedstawia zespołowi najważniejsze pozycje w backlogu produktu. Zespół wybiera pracę, którą może wykonać w nadchodzącym sprincie. Praca ta jest następnie przenoszona z backlogu produktu do sprint backlogu, czyli listy zadań potrzebnych do ukończenia elementów rejestru produktu, które zespół zobowiązał się wykonać w sprincie.

- Scrum guide -

Przewodnik po Scrumie, którego autorami są współtwórcy Scruma, Ken Schwaber i Jeff Sutherland, jest pierwszym miejscem, od którego można rozpocząć naukę o Scrumie i został uznany za ostateczne źródło Scruma. Przewodnik Scrumowy jest obecnie dostępny w ponad 30 językach.

- RPO -

Parametrami RTO i RPO definiuje się krytyczność systemów w procesie przywracania ich funkcjonowania. RPO (Recovery Point Objective) to docelowy punkt odzyskiwania. Określa maksymalny dopuszczalny wolumen utraty danych. RPO warunkuje więc częstotliwość wykonywania backupu, w przypadku usług krytycznych może wynosić nawet milisekundy. Jeśli określisz RPO na poziomie 1 godziny oznacza to, że utracisz dane maksymalnie z 1 godziny.

- RTO -

RTO (Recovery Time Objective) to docelowy czas odzyskiwania. Parametr określa maksymalny czas przestoju, licząc od momentu wystąpienia awarii do pełnego przywrócenia działania systemów. Dla każdego systemu należy zdecydować, jak długo może być niedostępny, aby utrata danych nie była zbyt duża. Czas ten może być liczony w sekundach, godzinach, a w przypadku drugorzędnych aplikacji (np. archiwum) nawet w dniach.

- Sprint retrospective -

Również na koniec każdego sprintu zespół przeprowadza retrospektywę sprintu, czyli spotkanie, podczas którego zespół zastanawia się, jak dobrze działa jego proces i jakie zmiany mógłby chcieć wprowadzić, aby działał jeszcze lepiej.

- Sprint review meeting -

Na koniec każdego sprintu zespół demonstruje ukończoną funkcjonalność podczas spotkania podsumowującego sprint, podczas którego zespół pokazuje, co osiągnął podczas sprintu.

- Metoda scrum -

Jest to zwinna metoda wytwarzania oprogramowania oparta na częstym dostarczaniu klientowi gotowych części produktu. Oznacza to, że zespół projektowy regularnie spotyka się z klientem, przedstawiając mu zakończone elementy prac.

- Sprint, Iteration -

To inny termin określający iterację. Jednak sprint jest terminem pochodzącym ze Scruma i zwykle jest określeniem używanym przez zespoły Scrumowe. Inna różnica między nimi polega na tym, że sprinty mają jednakową długość (2-4 tygodnie) w zwinnym procesie rozwoju. Natomiast iteracje mogą mieć różną długość, zależnie od charakteru pracy.
Synonimy: Przedział czasowy, iteracje

- Story point -

wirtualna jednostka miary, którą używa się do oszacowania wysiłku wymaganego do ukończenia wymagania / historyjki użytkownika.

- Acceptance Test -

Test akceptacyjny zapewnia, że dana funkcja oprogramowania działa poprawnie i spełnia kryteria akceptacji. Zwykle przeprowadza się go po opracowaniu oprogramowania.

- Historyjka użytkownika -

Jest schematem opisywania funkcjonalności z perspektywy użytkownika końcowego. Pokrótce opisuje typ użytkownika wchodzącego w interakcję z systemem, jego potrzeby i ich uzasadnienie, co ułatwia stworzenie uproszczonego opisu wymagania. Jej celem jest opisanie, w jaki sposób dana praca dostarczy klientowi określoną wartość. Historie użytkowników zazwyczaj mają prosty szablon: Jako chcę <jakiś cel>, aby <jakiś powód / korzyść>.

- Burndown chart -

Wykresy spalania śledzi ilość wyników (w postaci godzin, story pointów lub elementów backlogu), które zespół wykonał w ramach iteracji lub projektu.

- Product Owner -

Właściciel Produktu to jedna z ról wchodzących w skład zespołu pracującego w ramach metodyki Scrum. Product Owner odpowiada za maksymalizację wartości produktu powstałej w wyniku pracy Zespołu Scrumowego. Sposób, w jaki jest to realizowane, może się znacznie różnić w zależności od organizacji, Zespołów Scrumowych i poszczególnych osób.

- Scrum Team -

Typowy zespół składa się z 5 do 10 osób, ale projekty można z łatwością skalować do setek lub po prostu tworzyć zespoły jedno- lub dwuosobowe. Wszyscy uczestnicy projektu współpracują, aby ukończyć zestaw prac, do wykonania których wspólnie zobowiązali się w ramach sprintu. W zespołach rozwija się głęboka forma koleżeństwa i poczucie, że „wszyscy jesteśmy w tym razem”.